Hoe eet je meer plantaardige eiwitten?

// HOE EET JE MEER PLANTAARDIGE EIWITTEN? //

Maandag is de 3e editie van de ‘nationale week zonder vlees’ van start gegaan. Ik besteed hier graag aandacht aan omdat vaker een dagje zonder vlees of vis een kleine moeite is, maar wel een enorme positieve impact heeft op mens, dier en milieu.

Als je gewend bent om elke dag vlees of vis te eten om voldoende eiwitten binnen te krijgen, dan kan deze week lastig zijn maar niet onmogelijk. Er zijn namelijk voldoende vlees vervangers waar je uit kunt kiezen.

> Als je geen vlees of vis eet, kun je nog steeds wel zuivel (kwark, Griekse yoghurt, skyr) en eieren eten.

> Bonen, erwten en linzen zijn niet alleen goede bronnen van plantaardig eiwit, ze bevatten ook ijzer én langzame koolhydraten. Mungbonen, borlottibonen, kidneybonen en witte bonen bevatten de meeste proteïne.

> Noten en zaden bevatten zowel eiwitten als gezonde vetten. 

> (Semi-)granen zoals havermout, quinoa en amarant zijn ook een goede bron van eiwitten.

> Groenten zoals broccoli, champignons, avocado en zoete aardappel bevatten relatief weinig eiwitten, maar ze kunnen wel een bijdrage leveren.

> Of maak het jezelf makkelijk en kies voor de “traditionele” vleesvervanger, met de kleur en structuur van echt vlees.

*

Doe jij mee met de ‘nationale week zonder vlees’?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *