Hoe maak je een grote maaltijd zonder extra calorieën?

// HOE MAAK JE EEN GROTE MAALTIJD ZONDER EXTRA CALORIEËN? //

Als je wilt afvallen dan is het vaak zo dat je calorie budget lager is dan de hoeveelheid calorieën wat je gewend bent je eten.

Dit betekend absoluut niet dat je honger moet lijden!

Het is belangrijk dat dat elke maaltijd vullend en verzadigend is en bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten.

Hoe kun je meer volume toevoegen aan je maaltijden oftewel je portie vergroten zonder extra calorieën toe te voegen?

Maaltijd 1: 404 calorieën

1 snee volkoren brood met 1 spiegelei, gebakken in bakboter olijf (Bertolli) en een glas biologische volle melk van 250 ml.

Macro verdeling: 25 gram koolhydraten – 21 gram eiwitten – 24 gram vetten – 2 gram vezels

Maaltijd 2: 369 calorieën

2 sneden volkoren brood met 2 plakjes kalkoenfilet vleeswaren, 1 roerei met een tomaat 

(70 gram) en 100 gram spinazie gebakken in bakboter light (Becel) en een kop thee of koffie – zonder suiker/melk.

Macro verdeling: 30 gram koolhydraten – 26 gram eiwitten – 14 gram vetten – 8 gram vezels

Zo zie je dus dat maaltijd 2 groter is kwa volume en hoeveelheid en zelfs minder calorieën bevat.

  • Door kalkoenfilet als broodbeleg te kiezen, voeg je extra eiwitten toe.
  • Gebruik een andere bakboter, hiermee verlaag je de vetten.
  • Door spinazie en tomaat toe te voegen aan je roerei krijg je gelijk 170 gram groenten binnen wat een groot gedeelte is van de aanbevolen dagelijkse 250 gram.
  • Zelf ben ik geen voorstander van calorieën in vloeibare vorm (drinken) dus de melk vervang je door een drank zonder calorieën, denk aan een kop drinkbouillon of thee en koffie zonder suiker.

*

Van welke maaltijd wil jij een aangepaste variant zien? Laat het in een reactie achter onder deze post en ik laat je graag zien hoe je méér kunt eten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *