Hoe voorkom je een eetbui?

// HOE VOORKOM JE EEN EETBUI? //

We hebben er allemaal wel eens last van; momenten waarop je een specifieke drang hebt naar eten. En als je eenmaal aan het eten bent, dan kun je niet meer stoppen. Je slaat compleet door, je geniet niet van de smaak of textuur en als je klaar bent met eten (schranzen, eigenlijk) dan zit je met een overvolle maag en rotgevoel op de bank.

Er zijn 3 verschillende soorten eetbuien;

Fysiek = een lichaam dat energie tekort komt en schreeuwt om eten. Zonder rem en zo snel en zo veel mogelijk eten om de honger te stillen en bij voorkeur snelle koolhydraten.

Mentaal = de alles-of-niets gedachten die opkomen rond eetregels en restricties. Wanneer je jezelf iets hebt verboden om te eten (snoep of koek) dan blijft het lastig om ervan af te blijven. Want als je eenmaal meer dan één koekje of snoepje neemt dan kan dat zorgen dat je denkt; mijn dieet is nu toch verpest, dan maar alles opeten en morgen opnieuw beginnen.

Emotioneel = het onderdrukken van emoties (zoals stress of verdriet) door te eten. Bijvoorbeeld; jezelf troosten met een bak ijs of chocolade. Maar zo kom je in een vicieuze cirkel.

Je hebt teveel gegeten, je voelt je rot daarover, de emotie keert terug en soms ga je dan nóg meer eten om jouw gevoelens weer te onderdrukken.

Hoe kun je een eetbui voorkomen?

Belangrijk is om te beseffen wat de oorzaak is van een opkomende eetbui. Heb je te weinig gegeten? Mag jij bepaalde dingen niet eten van jezelf omdat je ze “ongezond” vind? Welk gevoel/emotie ervaar je waardoor je wilt eten?

Fysiek; heb je te weinig gegeten?

Vergroot je calorie budget en je maaltijden of eet vaker op een dag kleinere maaltijden en tussendoortjes. Eet gebalanceerde maaltijden in de juiste macro verhouding zodat je suikerspiegel minder schommelt.

Mentaal; mag jij bepaalde dingen niet eten van jezelf omdat je ze ‘ongezond’ vindt?

Stop met jezelf regeltjes opleggen of voeding labelen als ‘gezond/ongezond’ of ‘goed/slecht’.

Het mooie van het flexibele dieet is dat je alles MAG eten!

Emotioneel; welk gevoel/emotie ervaar je waardoor je wil gaan eten?

Probeer om dat gevoel toe te laten en te erkennen, het is OK om je zo te voelen en het gevoel mag er zijn. Alleen duik jij nu niet in een zak chips maar doe je ademhalingsoefeningen of schrijf je emoties van je af in een schrift of dagboek. Leer een andere methode aan om je emoties te kunnen handelen waarbij voeding niks mee te maken heeft.

*

Wat doe jij om een eetbui te voorkomen? Laat een reactie onder deze post zodat we van elkaar kunnen leren 👇

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *