Stap 1: caloriebehoefte berekenen

// STAP 1: CALORIEBEHOEFTE BEREKENEN //

Om te starten met het flexibele dieet, dien je eerst je caloriebehoefte in rust te berekenen oftewel BMR. Dit is de Engelse term die Basal Metabolic Rate betekent (basale metabolische snelheid). Met de BMR methode bereken je het totaal aantal calorieën dat ons lichaam nodig heeft zonder actief te zijn.

Dit kan op diverse manieren.

De makkelijkste manier om de berekening te maken is de BMR calculator te gebruiken op de website https://bodyandmindinshape.nl, onderaan de home pagina. De calculator maakt gebruikt van de Mifflin St. Jeor formule.

De bekendste manier om je BMR te berekenen is de Harris en Benedict formule.

Voor vrouwen geldt de berekening:
655,0955 + (9,5634 x gewicht in kg) + (1,8496 x lichaamslengte in cm) – (4,6756 x leeftijd in jaren)

Elke beweging die je maakt gaat gepaard met het verbranden van calorieën. Om de uiteindelijk caloriebehoefte te berekenen, moet je de BMR waarde vermenigvuldigen met de PAL (Physical Activity Level) waarde.
Deze geeft de mate van lichamelijke activiteiten weer.

PAL waarde:
Inactief / niet sporten = 1,2
Licht actief / 1-3 x per week sporten = 1,4 – 1,5
Gemiddeld actief / 3-5 x per week sporten = 1,6 – 1,7
Actief / 4-7 x per week sporten = 1,8 – 1,9
Zeer actief / 7+ x per week sporten = 2,0 – 2,4

Het eindresultaat van deze berekening geeft het totaal aantal calorieën dat je dagelijks nodig hebt om op gewicht te blijven. Dit noemen we de AMR (Active Metabolic Rate).
*
Let op: er zit een verschil in de uitslag van de calculator en de Harris en Benedict formule van ongeveer 5%. Beschouw het getal dus eerder als een goede richtlijn of neem het gemiddelde van beide berekeningen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *