Wat is het flexibele dieet?

// WAT IS HET FLEXIBELE DIEET? //

Het is niet echt een “dieet” in de traditionele zin met allerlei beperkingen en regels waar je je aan moet houden, maar het heeft wel enkele belangrijke richtlijnen die belangrijk zijn om te volgen, zoals eten binnen je dagelijks calorie budget die de juiste macro verhouding heeft.

Waarom noemt men dit dan flexibel? Omdat het meer variatie in je voeding biedt en je meer opties en keuze vrijheid geeft om maaltijden samen te stellen aangezien alle voedingsmiddelen toegestaan zijn om te eten.
Ja, ook pizza en chocola!

Het flexibel dieet wordt ook wel “If It Fits Your Macro’s” (IIFYM) genoemd, vertaald naar “als het in je macro’s past”. Met deze manier van eten heb je dus in tegenstelling tot andere diëten meer flexibiliteit bij je voedselkeuze omdat de focus op de macro nutriënten (voedingsstoffen) ligt in plaats van de voedselbron. Dus kies jij voor koolhydraten uit brood of fruit? Kies jij voor eiwitten uit vis of vlees? Kies jij voor vetten uit roomboter of avocado?

Macro nutriënten worden ingedeeld in drie groepen: koolhydraten, eiwitten en vetten. De vierde macro nutriënt die vaak over het hoofd wordt gezien is alcohol, maar aangezien dit niet in voeding aanwezig is, laat ik deze even buiten beschouwing.

Een macro nutriënt is een voedingsstof die in grote hoeveelheden voorkomt in voeding en die bovendien energie oftewel calorieën levert.

Het flexibele dieet gaat dus een stap verder dan het tellen van calorieën. Met het tellen van macro’s kijk je namelijk niet alleen naar je dagelijks calorie budget maar dus ook naar de verdeling van de macro’s die je totale calorie budget vormen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *